Login

Rozvoj oblastí

Sluchové vnímání

Správný rozvoj sluchového vnímání je pro budoucí prvňáčky velmi důležitý a je dalším základním stavebním kamenem pro osvojení si dovednosti číst a psát

  • rozpoznání první hlásky ve slově (případně i poslední)
  • měkké a tvrdé slabiky – dy /di, ty / ti, ny /ni
  • krátké a dlouhé samohlásky a /á, e /é…
  • hra slovní fotbal
  • rozpoznání odkud přichází zvuk (se šátkem na očích)
  • rozklad slov – vytleskávání (ko-za, py-tel, ko-tr-me-lec) – kolikrát jsem tleskl?
  • hra na roboty (k-ů-ň / kůň)
  • rytmizace – tleskání do rytmu písně

 

Zrakové vnímání

Zrakové vnímání je jednou z dalších oblastí, které žák potřebuje dobře ovládat před nástupem do 1. třídy. Zrakem je přijímáno nejvíce informací z našeho okolí. V předškolním věku rozvíjíme oblast vnímání barev a tvarů, zrakového rozlišování, očních pohybů, zrakové paměti …

 

  • třídění předmětů dle barvy, pojmenování odstínů barev
  • rozpoznání geometrických tvarů,
  • vyhledání předmětů v obrázku (využití knih, časopisů)
  • rozvoj zrakové paměti (co zmizelo ze stolu)
  • pracovní listy (hledání rozdílů, vyhledání obrázků, které k sobě patří atp)
  • skládání puzzlí
  • pexeso

 

Jazyk a řeč

Hlavním dorozumívacím prostředkem člověka je verbální komunikace, řeč. Pro správný vývoj řeči je důležité, zda dítě správně dýchá, obratnost mluvidel (rty, mimické svaly, obratnost jazyka), dostatečná aktivní i pasivní slovní zásoba.

  • Foukání do peříčka, foukací fotbal, dýchání na okno
  • Artikulační cvičení (překrývání rtů, frkání koně, nafukování tváři, vyplazování jazyka různými směry, špulení rtů atd.)
  • Rozvíjíme slovní zásobu – pojmenování věcí a k čemu slouží, popisujeme postupy např. při vaření polévky, vyhledávání protikladů, nadřazené pojmy (co do skupiny nepatří dopravní prostředky, nábytek, ovoce, nádoobí, hračky…)
  • Poslech slyšeného – převyprávění (dějová posloupnost)
  • Poznávání některých číslic a písmen
  • Recitace říkanek – intonace hlasu, zrychlení a zpomalení přednesu
  • Společné rozhovory

 

Jemná a hrubá motorika, grafomotorika

Motorika zahrnuje hrubé a jemné pohyby, jejich koordinaci a celkovou pohyblivost a obratnost. Je-li přítomna určitá neobratnost, ovlivňuje výkony dítěte v různých oblastech (sebeobsluha, kreslení, cvičení, hra a také řeč).

  • cviky na podporu uvolnění těla, končetin, cviky na podporu držení těla
  • Obíhaná, slalom, překážková dráha, štafeta
  • Koberec se silnicemi
  • Deskové hry s magnetickou tužkou
  • Desková hra Člověče nezlob se atp. (hod s kostkou, pohybování se po polích hrací desky)
  • Kreslení na velké formáty (na stěnu)
  • Mazací tabulky, kreslení křídami na chodník
  • Pracovní listy (Obtahování tvarů, spojování obrázků, labyrinty, vybarvování)
  • Tvoření z domácí modelíny, navlékání korálků, skládání mozaiky
  • Prstové hry (dotýkání se palcem jednotlivých prstů v rytmu říkanky)
  • Hra se stavebnicemi, šroubování, skládání, montování

 

Předmatematické představy

Než se malý školák začne učit počítat, je potřeba aby se během svého vývoje přibližně do šesti let naučil a osvojil spoustu dovedností ještě před tím, než začne sčítat kolik je 1+1 či odečítat 5-2. Jedním z předpokladů pro matematické dovednosti jsou předmatematické představy. Pro ně jsou základními stavebními kameny zrakové vnímání, vnímání prostoru a času, jemná i hrubá motorika a rozumové dovednosti dítěte.

  • Porovnávání množství předmětů (více x méně), porovnávání délky (kratší x delší), porovnání váhy (jablko, tužka, kilo mouky)
  • Manipulace s různými předměty, porovnání velikostí, poměřování množství
  • Pojmenování geometrických tvarů
  • Nalézání stejných předmětů v sáčku
  • Porovnání místností v domě
  • Porovnání času – krátká x dlouhá píseň (pohádka, koupání)
  • Počítání různých předmětů
  • Řazení předmětů dle velikosti, Rozdělení předmětů na hromádky dle kritérií
  • Přiradit k číslu stejný počet teček, stejný počet předmětů (hry s kostkou)

 

Vnímání času a prostoru

Souvisí s pohybovou obratností dítěte. Učíme pojmy blízko, daleko, vedle, mezi apod. Využít lez stavebnici či pracovní listy. V první řadě je třeba pojmům porozumět. Postupně by dítě mělo chápat dny v týdnu, rozlišit pojmy včera, zítra, ráno, večer atd.

DŮLEŽITÉ INFORMACE

NÁSTĚNKA

Pronájem prostor školy

Nově zrekonstruované hřiště
s umělým povrchem, vybavená PC učebna a tělocvična pro
menší skupinu sportovců
Home škola Debř
Základní škola
Mateřská škola
ZŠ: Bakovská 7,
       Mladá Boleslav
       tel. 326 331 933
       email: info@skoladebr.cz
       Datová schránka - ID: t8bia6i

MŠ: Josefodolská 85,
       Mladá Boleslav
       tel. 326 326 017
       email: msdebr@seznam.cz

Created by © 2014 - 2021 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek pro školy